Som titlen meget godt indikerer er dette bogen hvis du vil analysere din hjemmeside og dine besøgenes adfærd. Du bliver med statsgaranti overrasket over hvilke muligheder der ligger gemt i analyse af data på din hjemmeside. Med Google Analytics kan du spore dig ind på hvordan du bedst optimerer din hjemmeside, og får maksimalt udbytte af din SEO, og alt dette er rigtig godt beskrevet i Analyticsbogen!

Nerd Alert - Denne bog er tydeligvis skrevet af eksperter indenfor området der synes det er vanvittigt spændende med tal, tabeller og statistikker, og entusiamen skinder tydeligt igennem i teksterne når forfatterne præsenterer brugbare analyser og grafer for læseren. Jeg havde nær fået kaffen galt i halsen da jeg læste en indledning til et afsnit om hvordan man kan optimere sin hjemmeside ved at analysere hvilken skærmopløsning de besøgende anvender. Det fantastiske er til gengæld at Vadskær og Kildebogaard efterfølgende præsenterer guldkorn til hvordan dette kan give en direkte målbar forbedring af ens hjemmeside. Dette er iøvrigt gennemgående for hele bogen. Læseren bliver ført igennem alle de muligheder Analytics har tilgængelige, og til hvert punkt bliver der opstillet skarpe analyser og forslag til forbedringer.

Emnet som sådan er ret svært at gribe an, og mange af statistikkerne er meget nørdede og svære at forstå (og dette kommer fra en Elektronik & IT ingeniør :-) ). Der er kun en måde at blive klogere på disse muligheder på, og det er at anskaffe sig Analyticsbogen. Det der er så fantastisk ved bogen er at Vadskær og Kildebogaard formår at præsentere alle tabellerne og analyserne på en let forståelig måde. Så snart det begynder at blive en smule langhåret (for nu at bruge deres egen formulering :-) ) fremlægger de praktiske eksempler som alle kan forstå.

Endnu en grund til hvorfor du ikke kan undvære Analyticsbogen er at Analytics har mange avancerede funktioner og udvidelsesmuligheder som kan bringe dine analyser til højere niveauer. Hvis ikke du har læst Analyticsbogen har jeg svært ved at tro at du har 100% styr på begreber som hændelsessporing, e-handel, mål, variable i forbindelse med Google Analytics. Det har du til gengæld efter at have læst Analyticsbogen.

Analytics er et spændende tiltag til din online markedsføring og arbejde med synlighed i søgemaskinerne. Analytics går ikke 100% under kategorien SEO. Det er snarere en metode til at få mere ud af din SEO. Dette værende optimering af håndteringen af de besøgende du får når først din synlighed i søgemaskinerne i orden. Derfor er min konklusion, at du kan købe nok så mange SEO bøger, men hvis du er bare lidt seriøs med din online markedsføring er du nød til at anskaffe dig Analytics bogen for at få noget ud af dine anstrengelser. Den bringer resultaterne af din SEO til nye højder.

Med det værende sagt, så byder Analyticsbogen på meget mere end hvad de fleste har behov for. De fleste vil kunne klare sig med 20 minutter delen af bogen (selvom forfatterne sikkert vil være uenige med mig i denne betragning :-) ). Der er helt sikkert nogle få procenter at hente i de sidste kapitler, og i nogle's tilfælde rigtig mange procenter endda. Men for rigtig mange vil den investering af tid sikkert kunne bruges bedre på andre områder.

For at runde af så vil jeg sige at jeg er meget imponeret over bogen, og for folk der er seriøse med deres online markedsføring er bogen et must. Jeg er meget begejstret for strukturen i bogen og måden hvorpå den er delt op i lette og svære kapitler mht. 20 min, 2 timer og 20 timer delen. Derfor også den flotte karakter: